De leiding nemen in het gesprek?

De leiding nemen in het gesprek?

Een patiënt in gesprek over zijn behandeling

Hoe kan je de leiding nemen in het gesprek met je arts?

Niet alles aan je arts of zorgverlener overlaten, kan als je een  gesprek voert met hulp van dit formulier.

Effectief communiceren is de leiding nemen over je gedachten, gevoelens en de uitingen daarvan.


Wat kun je verwachten als je de leiding kunt nemen in het gesprek en je eigen vragen verwoord:

  • Je kunt beter een gesprek aangaan met je arts/zorgverlener.
  • Je bent niet bang dat je niet gehoord wordt of dat je lastig bent. Je spanning daalt omdat je goed bent voorbereid.
  • Je blijft niet met allerlei vragen zitten.
  • Je voelt je gehoord.
  • Je hebt de nodige kennis over je medicatie.
  • Je hebt je klacht, verhaal en gevoel kunnen omschrijven zoals je het wilde.
  • Je bent goed geïnformeerd over behandeling, onderzoek en diagnose en je kent de alternatieven.
  • Je hebt alle informatie goed begrepen.
  • Je verwachting van het gesprek is positief.
  • Je kent de oorzaak van je klacht. Behalve als deze niet bekend is.
  • Je weet wanneer er een volgende actie komt: vervolgonderzoek, datum uitslag, vervolgafspraak etc.
  • Je kunt je wensen en behoeften beter onder woorden brengen.
  • Met jouw (redelijke) wensen is ook werkelijk iets gedaan.
  • Je arts/zorgverlener praat met je in plaats van over je.
  • Je kunt je klacht of probleem en doel goed omschrijven.
  • De uitkomst van het gesprek is bevredigend, je hebt een gesprek gehad op basis van gelijkwaardigheid.
  • Je kunt de arts/zorgverlener beoordelen op zijn vermogen samen met jou een besluit te nemen (gezamenlijke besluitvorming)

Het kan ook een prettig gevoel opleveren als jij niet meer die (passieve) patiënt bent. Jij kunt nu ook de leiding nemen in het  gesprek, de dokter ziet jou als een gelijkwaardige gesprekspartner.

Post Tags

Blog

Delen

Fokke Vreeke

Owner of Rosse

Recente Blogs